Sunday, April 19, 2009

Animax Aims to Redefine the Entertainment Experience with Project “LaMB”

Youth Channel's groundbreaking first animation original production taps on the power of User-Generated Content

Singapore, 15 May 2008 – Youth cable channel Animax today announces the launch of a groundbreaking new project titled LaMB, an entertainment showcase that is spread across three screens – TV, online and mobile. LaMB is Animax's first original production in High Definition, and promises to revolutionize the entire entertainment experience via how content is delivered and marketed to consumers.

Encompassing a series of multi-platform, multi-disciplinary, and multi-media activities that revolves around the launch of an animation movie on Animax, LaMB aims to redefine the entire entertainment experience for consumers from pre-premiere to post-premiere of the show. The extensiveness of the LaMB campaign was in fact inspired by a 50-page script written by amateur writer Carmelo S. J. Juinio from the Philippines. From a mere text-heavy script to a comprehensive three-screen campaign that is expected to last for at least six months – such is the power of user-generated content.

What is LaMB?
LaMB is the brainchild of amateur writer Filipino Carmelo S. J. Juinio, who submitted his 50-page entry for a regional script-writing competition organized by Animax last year, called Animax Awards. Although he lost out to eventual winner Hayato Takamaga from Japan, Carmelo's script impressed and captivated Japanese industry experts with its dark beauty and soulful depth, and was accorded a Special Award recognition for his amazing talent. Handpicked from over 3,000 entries across Asia, Carmelo's LaMB has a storyline that is not only innovative and intriguing, but extremely thought-provoking as well, as it touches on all aspects of concern to today's young adults – environment, politics, technology and of course, romance.

The story of LaMB centres around the life of a protagonist who can barely speak nor make her own decisions – she being one of the many felons sealed in a ‘laminated’ suit, known as LaMBs for short. The virtual slavery that is Lamination ensures that those convicted of serious crimes remain productive, if not free, members of society, making both jails and the death penalty unnecessary in a world where human ingenuity, creativity and labour continue to be precious commodities that cannot be replaced by robots or any form of “artificial” intelligence.

"Melihatkan potensi ini yang mula berkembag di asia, tak mustahil suatu hari nanti ada rakyat Malaysia yang akan memenangi anugerah ini. Sejak akhir-akhir ini negara Malaysia mula melihatkan dunia animasi sebagai suatu cabang industri yang mampu memberikan pulangan ekonomi yang tinggi."

Antara pencetus yang kini boleh di lihat adalah "Anugerah Filem Pendek" yang di adakan tidak lama dahulu dan tertubuhnya kumpulan animasi "Animasia" yang di sokong kerajaan. Namun pergolakan politik yang menjadi tajuk utama menenggelamkan usaha-usaha penggiat animasi yang ada di Malaysia.

Animasi negara kurang "Jatidiri ?"

Pengaruh pencapuran budaya adalah antara suatu yang tidak dapat di nafikan sebagai suatu pengubah intipati suatu yang bakal di hasilkan dalam dunia ini. Jika dilihat dari sudut positif, kemasukan animasi luar adalah seiring dengan kehendak masa yang menuntut teknologi baru di praktikkan di sini, namun ia membawa bersama-sama karya comel dari luar.

Contohnya kemasukan"manga" atau "manghwa" dari korea dan jepun yang semamangnya comel dan cantik dilukis sebenarnya membawa bersama budaya dari negara asalnya. Ini seterusnya diambil oleh kartunis muda yang mengambil sepenuhnya nilai suatu karya dari negara asing tanpa menapisnya terlebih dahulu. Mungkin ada yang menapisnya namun bilangannya tidak ramai.

Animasi negara mengorak langkah ke suatu tahap yang baru apabila terhasilnya kisah "Silat Lagenda" dan sebenarya dari suatu kisah klasik yang penuh dengan nilai budaya dan adat melayu ini , 100 staff professional berjaya di hasilkan. Ini membuktikan dalam memelihara nilai jatidiri kita sendiri, tidak semestinya kita memerlukan budaya asing untuk di persembahkan tetepi cukup sekadar keindahan karyanya. Kini "Upin & Ipin" menjadi sutu lagi penanda aras yang lebih hebat dalam industri animasi di Malaysia.

Melihatkan pemuda sekarang lebih menerima dan sukakan animasi di jepun kerana penghayatan pengkarya di sana dalam menghasilkan lukisan adalah bersungguh-sungguh dan di jiwai seolah-olah hidup suatu karya itu. Ini berlainan dengan budaya di malaysia yang meletakkan ianya sebagai sumber keewangan semata-mata yang seterusnya gagal menerapkan nilai jatidiri dalam karya sendiri.

Bersyukur ada organisasi bukan kerajaan yang mahukan negara Malaysia dalam menghasilkan karya yang bercorakkan selera diri sendiri namun mengekalkan keindahan teknik berkarya yang berkualiti tinggi. Animax dan Gempakstarz antara organisasi yang membuka peluang mudah ini.

"Menulis dalam kekurangan"

izuna_pulse

1 comments:

MPM UTM said...

Nak tengok!!!
hm..mungkin izuan boleh jadi antara penggiat seni animasi kat malaysia ni kot??